Sunday, August 1, 2010

Tukang Masak Tersohor masuk dapur

Pagi tadi tengah dok sembang ngn adikku, Cik Liyana-tukang masak tersohor Teratak Hijau pasal nak masak apa hari ni...Aku cadangkan rendang asam je...Senang untuk beliau masak dan cepat untuk beliau berpoya-poya dengan aku diatas garisan nanti sebab abih masak awal...Kononnya la...

Tapi,kalau dah namanya tukang masak tersohor..Nak masak mesti yang gempak.Nak bagi abang dan kakak beliau santapan yang istimewa dihujung minggu,maka beliau decide : TOM YAM

Tom Yam campur katanya. Tiba2 timbul 1 persoalan:
Kompleks juga isu ini...aku memang pernah terdengar dan terbaca mengenai diet sedmikian rupa-tak boleh campur laut dan darat. So, Cik Liyana tukang masak tersohor terus menggasak soalan tersebut di FB beliau...Alhamdulillah, finally Dr Dayah bg jawapan...

Inilah jawapan yang eloklah kita kongsi bersama...aku tahu,kat blog lain mungkin dah ada org stress benda ni..tapi aku nak jugak post benda nih...sharing is caring...

Nabi Muhammad SAW pernah melarang para sahabat dan umat manusia daripada makan ikan bersama susu (darat) kerana ia akan menyebabkan si pemakan mudah untuk mendapat penyakit. Berikutan perkara sedemikian, para ilmuan nutrisi telah ...membuat kajian dan menemukan keputusan bahawa dalam makanan darat mempunyai ion+(Positive Ions) sedangkan dalam makanan laut mempunyai ion-(Negetive Ions), jika kedua-dua jenis makanan ini bercampur maka akan terjadinya tindakbalas biokimia (Biochemical reactions) yang aktif dalam tubuh sekaligus mampu menyebabkan perut dan usus rosak dengan teruk.  
http://ms.wikipedia.org/wiki/Etika_Diet_Rasulullah

Akhirnya,Cik Liyana decide:

"Hari ini Tom Yam Daging ye...."

Aku tak kisah....Apa pun yang Tukang Masak Tersohor ni masak,aku nom nom nom je...hehehe

Thank you Cik Liyana...

p/s: ok nak fokus makan tom yam after office ni...nom nom nom....


E.N.D

2 comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.