Wednesday, August 25, 2010

Kedekut - Dann's P.O.V

Hmmm, agak 2 minggu jugak la aku tak hapdet blog...Biasalah, busy di bulan Ramadhan.Macam-macam aktiviti berlaku bulan ni. Baru-baru ni aku menjalani ibadah puasa dengan adik-adik aku. Sekali-sekala depa ada, huish,meriah rumah. Bergaduh lebih kurang, menjerit teriak sana sini, semak samun dalam rumah dan segala bagai kekecohan berlaku.

Aku ada adik sorang ni. Adik lelaki. Takdelah hensem sangat,tapi manis la. Mengayat pon boleh tahan jugak mamat sekor ni. Waktu umur dia 4 tahun dia dah mula start mengayat. Waktu tu dalam lif. Dia nampak sorang kakak ni yang dah siap gebu-gebu nak ke kerja. Dengan selamba katak ijau, Danial bertanya..

"Uih, wangi-wangi ni nak pi mena?"-Kakak tu terus tersipu malu...saham dia jatuh sebab hanya budak kecik je yang ngorat dia.Orang besaq tak ngorat dia pon.Hehehehehe

See, baru 4 tahun dah nampak sisik buaya. Bayangkan lagi 10 tahun...OMG! Sekarang berumur 11 tahun pun dah ada 2 awek. Isk, budak zaman sekarang,tak hormat orang tua @ senior. Aku yang 26 tahun ni pun masih single and ebelebel...Kihkihkih..Danial,jangan dok gatai nak kawin dulu na!!!!

Danial ni jenis outspoken. Kadang-kadang macam nak bagi dia berbuka dengan penampar je rasanya. Mulut dia kalau berkata-kata kadang bisa menghiris kalbu. Pernah je waktu aku tengah concentrate nak reverse kereta,biasak la pompuan bawak kereta baru, kalau reverse ni dia macam berhati-hati sikit,so it takes little time. Dengan tak semena-mena dengan lantang tanpa riak rasa bersalah dia sound selagu kat aku:

"Ish, makteh(dia panggil aku macam aku ni mak menakan dia je-senget tul) ni, tak reti bawak keta ka?Reverse pon lambat..."

Cis! Adakah patut dia menghena tahap kecekapan pemanduan aku.Pastu aku ugut dia,kalau dia kutuk driving skill aku lagi,dipersilakan amik bas N0.2 untuk perjalanan ke Sungai Petani-sekian.

Itu satu hal..itu tak kira lagi bab dia merapu. Perghh, kadang bahasa dia menjadi ikutan kami.Tengok,bukan dia contohi aku yang kakak ni, tapi aku contohi dia. Kira dia role model aku la...

Contoh vocab dia yang aku selalu guna:

"Aumboih"
"Awat lagu tu tu?"
"Owceh"

Nampak macam simple words je kan?Tak jadi kegilaan pun kan? Tapi sebenarnya, ada intonasi tersendiri bila sebu those words...Haaa, bila guna dalam perbualan seharian, perbulan akan lebih gembira-gembiru ataupun boleh menjadikan keadaan lebih marah-maruh jika disalahgunakan...

Contoh baik: Aumboih...cantiknya Makteh today!-haaa,kalau macam ni punya ayat, sebut 100 kali pun aku redha.

Contoh JAHAT: Aumboih...nampak sedap, tapi tak sedap langsung - haaa, yang ni dia tak pernah kata kat aku, tapi dia kutuk makanan yang dia beli..Bayangkan kalau tukang masak asal tu dengar, mau dia bagi lauk tambahan:Penampar Jepun!

***

Last Saturday, aku hantar adik-adik aku balik kampung. Tngah aku drive tu, lalu kereta Nissan Fairlady depan aku.

Aku:Dann, ni fairlady kan?
Dann: A'aah..Cantik kan bentuk dia?
Aku: OK laaa...(jawapan aku acuh tak acuh je sebab fokus kat pemanduan
Dann: Baik beli Viva. Takpun Kancil
Aku: Awat pulak?
Dann: Sebab tokey dia tak kedekut.
Aku: Pulak dah.Awatnya? Hang kenai tokey Nissan tu ka?
Dann: Tak kenal
Aku: Dah tu, awatnya?
Dann: Dia tu kedekut la...tengok keta Fairlady tu, harga mahai kemain.Orang beli bayar tinggi,tapi dia bagi 2 pintu ja...Viva kecik tu pun tokey bagi 4 pintu


Kah kah kah....Kereta 2 pintu adalah kereta kedekut OK!Save bajet sebab takmau include extra cost untuk lagi 2 pintu...Sweet kan otak si Dann ni...?

Boleh pulak la dia tiba-tiba buat lawak macam tu.Mula-mula aku rasa macam pelik gak bila dia issued pasal 'kedek' ni,tapi bila dah dengar alasan dia...Hissshhh, mujur time tu tengah jam. Kira release jugak la bila ada jokes sedemikian rupa...

OK lah, nak pi niat puasa...

E.N.D

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.