Thursday, August 5, 2010

Alahan

Assalamualaikum

Tgk, selepas 31 entry,baru aku bagi salam. Sopannya Ju'a...Ahaks...

Korang ada alahan tak? Dalam bahasa Omputih, Allergic. Apa itu Alahan? Meh kita tengok definisi dulu, kendian baru ceghita.

Alergi ialah reaksi badan terhadap pendedahan kepada benda asing yang tertentu. Reaksi alergi ini hanya berlaku setelah sistem imuniti badan mengalami pensensitifan akibat pendedahan pertama benda asing itu. Pensensitifan sistem imuniti badan ini dikenali sebagai kehipersensitifan.
 -sumber:WIKIPEDIA

Itu bukan aku yang tulis naaa.Bahasa sangat kompleks. Itu bukan aku.

Aku sebenarnya alah jugak kepada beberapa benda. Dulu waktu zaman aku belajar kat UiTM Shah Alam, aku alah dengan ketam,bukan ketam yang banyak kaki tu, tapi ketam footballer a.k.a bebola ketam. Spanjang hidup aku,aku tak pernah pantang makan ketam. Pantang jumpa ada la,kalau jumpa mesti nak ngap..nom nom nom nom...Ada sekali tu aku time final exam. Kolej aku tu kalau masak entah apa-apa. Nak menapak ke Anggerik Deli rasa macam berlaku kejam pada diri sendiri pulak. Time tu ada RM10 je,kalau pi Deli konfem kering terus aku pastu.Dah pulak tu,study pun tak abeh lagi. Maka dengan langkah longlai,aku pun menapak la ke cafe kolej. Tengok lauk semua macam nak bagi kucing makan je (ikan dah hancur,tinggal tulang je)..Alih2 nampak la Crab the footballer,hmm nampak sedap kata akalku. Tanpa berlengah terus je grab the crab. Balik buka polistren dn terus nom nom nom nom selepas baca Bismillah. Tiba-tiba.......

"Hello mak, muka Nor gatal-gatal la. Badan pun...Awat ni mak?"

"Hang makan apa tadi?Ayam?"

"Ish,dak aih,ayam habih...Nor beli Crab the footballer"

"Takkan hang tak boleh makan ketam?Selalu dok rebut sepit ketam dengan mak tu,OK je."

"Kot tu ketam sejati kot mak,Ni ketam playboy ni. Abih gatal dah ni. Makan kat Deli pun takpe tadi. Macamana nak study ni?"

"Hang pi makan piriton dulu,pastu tidoq sat.Satgi dah OK hang mangkit la bukak buku. Ish,yang dok pi makan pelik-pelik time exam sapa suruh. Len kali makan makanan yang familiar"

Lepas aku telan piriton sebijik,air segelas dua, aku pon hanyut. Pastu OK dah...Sejak itu... NO MORE INCIK CRAB THE FOOTBALLER.

Tapi ada jugak benda yang aku alah tapi aku makan jugak. Ayam. Aku dapat detect kalau ayam tu tak bersih. Eceh, macam bomoh pulak. Takpun macam scanner. Kalau aku nak makan je ayam tu tapi belum sempat digigit dan tetiba hidung aku gatal,maka adalah lebih baik aku letak balik ayam tu. Tapi kadang2 terbabas jugak. Kalau KFC,rezeki tu,takkan nak tolak. Selalunya lepas makan je, aku telan la proton piriton pastu selesai masalah.hehehee...

Selain daripada makanan, yang terbaru aku allergic payung Giordano berwarna teh susu dan nama orang. Kalau aku nampak payung tersebut,aku akan ingat nama orang itu secara automatik (walhal tak nampak payung pun aku ingat jugak)..kih kih kih...Nama orang tu rahsia laaa...Tapi sejujurnya, aku memang ada hati dengan orang tu tapi ahhhh,tamau...nanti hati tercalar - eceh...calar kereta nampak di mata,calat di hati siapa yang tahu...Pendek kata,aku ni sebenarnya alah kepada 'a man who hold the Giordano's umbrella'..Mungkin kalau ditakdirkan jodoh aku dengan dia, memang lagu Umbrella - Rihana tu pengganti kompang time kenduri aku nanti...

Peringatan: sekiranya anda mengalami alahan teruk,sila jumpa doktor. 

p/s: macam aku ni.bila alahan dgn payung tu je,rasa macam nak sangat pi jumpa doktor kat nun jauh di utara...kihkihkih-OK, allegic dah la ni...gatai dah...

2 comments:

  1. Alahai kawanku allegic PAYUNG lah pulak....Nor kalau hujan macam mana???

    ReplyDelete
  2. tak pi mana dah la...tunggu payung Giordano jugak..ehehe

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.