Monday, July 26, 2010

H.E.R.O Episode II

Berpantang maut sebelum ajal....

Fendy dah sedar...

Semua orang happy. Sesuatu yang baik. Permulaan baru kehidupan Fendy.

Baru buka mata...badan tak boleh gerak lagi. Dia hanya boleh tengok tapi tak boleh react macam kita yg terjaga dari tidur. Doktor sahkan dia separa lumpuh! Satu lagi dugaan untuk parents aku.

Hari yang ke-19 kalau tak salah aku, kitorang tengok keadaan Fendy sangat miserable. Daripada seorang lelaki yang handsome, company footballer secara tak langsung state-to-be footballer, active dan periang kini menjadi seorang lelaki yang kaku. Kepala berbalut, kerongkong ditebuk untuk bantuan pernafasan, badan menjadi panas sebab bengkak takpun memang dah bentan. Ya Allah, kesian sungguh kat abang aku tu.

Banyak proses rawatan yang dijalankan utk dia. Yang aku sedar, setiap beberapa jam akan ada seorang nurse akan datang untuk sedut kahak dia. Serius cakap, sangat sedih tengok proses tu. Badan Fendy akan bergerak-gerak kuat sebab sedutan tu.

Beberapa hari berlalu, Fendy berjaya melalui stage kritikal. kepala dah boleh digerakkan, tangan kanan dah boleh digerakkan jari, kaki pon dah tunjuk sedikit movement. Tapi parents aku realize something, Fendy macam tak kenal orang. Before this memang doktor dah bagitahu dia belum sedar sepenuhnya.

Tapi, bila dah beberapa hari berlalu, dia seolah-olah lost. Rupa-rupanya dia memang dah hilang ingatan. Waktu tu, kami semua memang terkejut sangat. Doktor cakap Fendy alami gegaran otak yang sangat kuat. Kesannya adalah daya ingatan Fendy terjejas. Bukan itu sahaja, dugaan lebih berat ke atas Hero Abah the Daddy and Mak The Moher adalah saraf tunjang Fendy turut bermasalah. Urat tangan kiri dia putus,sendi jatuh, so, tangan kiri lumpuh - tangan kanan pulak hanya separa pulih. Aduh, kasihan tak terucap untuk abangku itu.

Actually banyak perkara lagi yang berlaku...tapi aku dah tak ingat apa yang terjadi sangat...maklumlah that time aku baru darjah 1. Hanya yang thrill je aku memang sangat ingat. Aku pun tak mahulah cerita semua perkara dalam entry H.E.R.O ni....nanti korang semua mesti tak percaya...tapi hakikatnya, kesan kemalangan itu sangat besar...bukan terhadap tuan punya badan je, tapi keluarga turut terima kesannya...

Masuk tahun ni, peristiwa itu d\sudahpun menginjak usia 19 tahun...Sepanjang 19 tahun itu, pelbagai cabaran yang perlu dilalui oleh 3 hero utama dalam cerita ini...- Fendy the Brother, Abah the Daddy & Mak the Mother....

Sepanjang 19 tahun.....

Fendy:
  • Jalani hampir 5 pembedahan besar
  • Fisioterapi yang sangat susah-abah & mak akan bawa abg ke hospital,tunggu giliran yang sangat lama semata-mata utk sesi 20 minit itu. Abah kesian tengok fendy keletihan menunggu, abah buat sendiri kelengkapan fisio di rumah...Mak jadi instructor utk abg buat fisio
  • Terlantar atas katil utk beberapa tahun pertama- setiap hari mak suap makan dan minum abang. mak jugak yang salin semua pakaian abg...mak yang bertungkus lumus bersihkan abang. mak jaga abang macam baby. mak selalu mengaji untuk abang supaya abang dapat semangat utk cepat sembuh. mak sediakan ramuan tenaga untuk abg-minuman campuran kekacang dan buah-buahan sebagai supplement utk abg...semua mak buat utk abg...dari tukar lampin,sampai la sekarang abg dah boleh urus diri sendiri. abg sangat berusaha utk pulihkan diri walaupun kadang2 dia dah macam nak give-up...tapi mak & abah tetap akan tiup semangat kat abg..
  • Belajar berjalan kembali-abah dukung fendy setiap kali fendy nak bergerak. abah jugak tanpa segan silu usung abang kemana je abah pegi. Kami pernah hidup susah, tiada transport...abah bawa abang naik public transport-naik yellow bus kat Penang...OMG, sangat touching...abah memang hebat. Abah jugak pimpin abang setiap hari round taman utk abg practice jalan kaki...dari bertatih, abg sekarang dah boleh berjalan sendiri tanpa tongkat...abg tak perlu duduk lama atas wheelchair.
  • Jalani rawatan intensif - perubatan moden dan tradisional (Fendy meraung waktu diurut-sangat sakit katanya)
  • Suai kenal dengan ahli keluarga - proses mengingati dan mencari memori lama-yang ni best...korang tahu tak, waktu dia tak ingat dulu, dia hanya tahu kewujudan 4 orang je dalam hidup dia...dia hanya ingat dia ada mak, abah kakak dan diri dia. Dia langsung tak ingat akan kewujudan aku dan adik...Walaupun dia tahu ada parents, tapi dia tak mengaku mak and abah tu parents dia...huhuhu, aku agak stress ketika itu...parents aku lagi la stress... 
Disebabkan hal-hal sedemikian, aku menjadi lebih kuat. Dengan apa yang aku tengok, lalui dan rasai, aku bersyukur ke hadrat Illahi...dengan dugaannya, aku dan adik menjadi orang yang sangat pentingkan keluarga. Aku sendiri sukar berenggang dengan parents aku. All the time dengan family. Pengalaman tu mengajar aku memahami "ONE FOR ALL & ALL FOR ONE"...aku juga memahami apa itu "SHARING IS CARING"...Kes ini juga mengajar aku menyayangi ibubapa mengatasi dari segala-galanya...tanpa ibu bapa,kita bukan sesiapa. Aku tak kisah hilang 'couple' dari kehilangan ibubapa...Peluang untuk berbakti kepada ibu bapa adalah anugerah terindah yang Allah berikan sebenarnya kepada hambanya seperti kita ini...Kita dikira sebagai manusia yang beruntung bagi pendapat aku kalau kita dapat buat mak and abah kita gembira, bangga dan bahagia memiliki kita...

Bak kata Fendy, duit je takkan gembirakan mak dan abah kalau duit tu tak berkat...kalau duit yang kita dapat tu kerana kita kerja terlalu kuat sampai tak sempat nak dok ngn mak and abah, takde maknanya duit tu...mak and abah memang dah ada duit sebab tu kita selesa..apa yang mak and abah nak just kita dok dengan depa dan makes them happy...

Kenapa entry ni tajuk HERO?
Sebab Fendy la hero aku...Kesabaran dia jalani kehidupan dengan tabah tanpa melukakan hati parents aku sangat aku kagumi...Dia tanggung segala kesakitan dan keperitan dengan sabar. Walaupun dia sakit teruk ketika abah atau mak handle dia, dia tak pernah melawan...Sepanjang hidup dia, dia tak pernah abaikan tanggungjawab dia sebagai anak dan abang....In fact, sekarang ni dia yang jaga aku dan adik-adik...

Mak dan abah adalah idola seumur hidup aku.mak dan abah banyak melalui kesusahan dan kesukaran sepanjang tempoh membesarkan kami adik-beradik..Kerana mereka, aku dan adik berjaya ke menara gading...kakak boleh survive dengan life dia and most precious thiing...Fendy dah semakin sembuh...Mak dan abah berjaya membuktikan teori doktor bahawa Fendy sudah tiada harapan utk hidup. Terbukti ajal maut di tangan Tuhan, kita manusia perlu berusaha dan berdoa. Pintu rezeki sentiasa disediakan Allah, hanya kita harus berusaha mencari kunci utk membukanya.

Mak the Mother - wanita yang paling kuat dan tabah yang pernah aku jumpa...sesiapa yang mengenali beliau pasti tidak akan menafikan ini...sporting-relax-tegas-best

Abah the Daddy - Prince charming aku rasa kepada sesiapa yang terasa nak jalani kehidupan yang bermakna sepanjang hidup..suami yang baik, abah yang best...tegas-sporting-brilliant-smart-genius...semua ada kat abah...

P/S: last episode - fendy sebagai ketua keluarga....

to be continued...

E.N.D

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.