Thursday, July 29, 2010

Emo malam-malam

Kalau nak ikut-ikut tarikh, malam ni malam last Jat stay dengan aku....

Sejujur-jujurnya, aku sedih. Maunya tak sedey, dah bertahun budak tu duduk dengan aku. Even waktu aku pi belajar dulu pun,aku selalu je call dia...Setiap kali call Mak the Mother, mesti tanya pasal dia...Even mak dia sendiri failed to call her son daily....

Sekarang ni, kak aku ambil balik anak dia. Memangla dia lebih berhak. Tapi kalau ambil sebab nak 'camdek' dan akhirnya akan merosakkan anak sendiri, bukankah itu sesuatu yang merugikan? Kesian anak dia. Aku tak kisah kalau kak aku nak rosakkan diri dia, tapi janganlah rosakkan masa depan anak sendiri.

Demi Allah, aku tak pernah rasakan Jat tu menyusahkan aku atau membebankan aku. Disebabkan tanggungjawab yang diberikanlah, aku menjadi lebih matang. Kalau dulu aku pampered, semua mak yang buat, abah yang pantau, sekarang tidak lagi. Sekarang aku dah jadi breadwinner. Aku bekerja-menjadi ibu dirumah-belek homework anak (walaupun tak selalu)-cari duit untuk pastikan anak tak susah...Itu semua bukan beban, tetapi lebih kepada tutorial utk mendewasakan diri.

Kalau bercerita tentang ketidakpuasan hati aku, manusia memang tidak akan pernah berasa puas. Marah? Memanglah kadang-kadang kita akan berasa marah jika anak kita membuat kesalahan. Memarahi budak bukan bererti benci. Bagi aku, aku marah sebab nak ensure dia tak akan buat salah dalam life. Bukan nak kata aku ni perfect - tidak,malah jauh sekali. Cuma aku tak mau Jat berkawan dengan budak2 lain yang bermasalah (ponteng sekolah-merempit-naik moto tanpa lesen-manja-malas involve dalam ko'k). Semua itu akan efek dia untuk 5 tahun akan datang. Masa depan Jat cerah, kalau dia aktif ko'k, nanti senanglah dia nak bawa diri ke peringkat yang lebih tinggi.

Bila aku suruh dia buat kerja sikit sekadar bantu aku dirumah, kak aku akan melenting,kononnya aku mem'bibik'kan anaknya...OMG, apa kes? Kalau buang sampah misalnya, itu untuk melatih dia supaya menjadi seorang pembersih. Kalau suro sidai kain, itu nak bagi dia jadi orang yang bertanggungjawab sikit supaya dia jadi ringan tulang. Tapi kak aku mungkin tak faham. Ataupun,aku yang tak sedar, selama ini aku hanyalah kuli batak kak aku yg di'hire' utk jaga anak dia...Hmmmm, mungkin jugak.

Entahlah, atas apa jua alasan, aku tetap tak setuju dengan tindakan kak aku. Boleh je kalau nak tukar sekolah anak tu, tapi tunggulah buka semester baru tak pun, tunggu je next year. Senang! Takdelah cempera mamat tu nak coop study kat tempat baru.Dengan nak kejar silibus lagi.

Yang pastinya, kalau apa-apa terjadi pada Jat pasni, kalau yang baik aku happy (itu yang aku harapkan) tapi kalau benda buruk...Aku tidak akan teragak-agak utk penampar kak aku sendiri. Believe me!

p/s: Entry ni memang boring...SORRY!

E.N.D

1 comment:

Note: Only a member of this blog may post a comment.